|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bestel Een afgesloten huis nu bij de
plaatselijke boekhandel, óf
AKO
| BLZ
| Bol
| Bruna | Cosmox
| ECI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Libris
| The
Read Shop | Van
Stockum | Wohi
| Cosmox
| ECI
| Standaard
Boekhandel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maak daarmee kans op een van de vijf exemplaren
van Een afgesloten huis
(actieperiode tot en met 25 juni 2013; één mailadres per persoon) |
|
Een afgesloten
huis van M.P.O. Books is een voor Nederlandse begrippen unieke thriller. Wie kent niet
de politieroman, waarin het werk van de politie wordt belicht? Of de legal thriller,
waarin een advocaat het voor zijn cliënt opneemt? Een afgesloten huis combineert
deze twee genres. Gevolg: een verbeten strijd tussen politie en advocaat om de vraag of de
moordverdachte het gedaan heeft, of niet. Het verhaal bevat vele aanwijzingen waarmee jij
het raadsel kunt oplossen. Lukt het jou te ontdekken wie er gelijk heeft?
Circa 260 pagina's |
17,95 euro | Uitgeverij De Leeskamer | ISBN: 9789086060382 | Verschijnt 21 juni
2013 |
|
|
|
|
|
|
|
Inhoudsopgave & voorwoord van Schrijven
is... een afgesloten huis (2014)
Inhoudsopgave
Voorwoord
Introductie
Fase I De voorbereiding: de architect ontwerpt
Schrijven is studeren
Schrijven is een techniek
Schrijven is niet over je heen laten lopen
Schrijven is plotten
Schrijven is subplotten
Schrijven is eropuit trekken
Schrijven is uitwerken
Schrijven is puzzelen
Schrijven is perspectief bieden
Fase II Het schrijfproces: de aannemer gaat aan de slag
Schrijven is jongleren
Schrijven is bijgeloof
Schrijven is er een komma achterzetten
Schrijven is een gesprek voeren
Schrijven is flexibel zijn
Schrijven is asociaal
Fase III De afwerking: de onderaannemers maken het af
Schrijven is frustrerend
Schrijven is schrappen
Schrijven is doorzetten
Schrijven is een punt op de i zetten
Schrijven is
een afgesloten huis
De promotie
Nawoord
Bijlagen
I Tien algemene schrijftips
II Twintig specifieke verhaaltechnieken
III De blinde vlek
IV Verwijderde scènes: De arrestatie van de dominee
V Tien promotietips
VI Het landelijke persbericht
VII Het interview
VIII Bronnen van inspiratie
IX De zaken van Bram Petersen
X Andere thrillers en detectives van De Leeskamer
Voorwoord
Schrijven is
een afgesloten huis is een reconstructie van
het ontwikkelingsproces dat mijn thriller Een afgesloten huis doorliep, een
proces dat in mei 2012 begon en op 31 januari 2013 eindigde. In dezelfde periode maakte ik
aantekeningen waarop dit verslag is gebaseerd. Het boek is mijn achtste misdaadroman en
gaat over de moord op de Utrechtse topcrimineel Fred Duijster. Hij is in zijn zwaar
beveiligde woning op brute wijze om het leven gebracht. Volgens beelden van een
bewakingscamera kreeg Duijster bezoek van slechts één persoon.
Rechercheur Arthur van der Camp meent in de bezoeker Rafaël du
Mez te herkennen, een berucht draaideurcrimineel. Du Mez beweert dat hij onschuldig is, om
zich vervolgens op zijn zwijgrecht te beroepen. Hij wordt geloofd door zijn zus die een
advocaat inschakelt op voorwaarde dat deze Du Mez vrijpleit. Advocaat Sjoerd Guikema heeft
echter het gevoel voor een onmogelijke opgave te staan.
De centrale vraag in het boek is of Du Mez schuldig is of niet.
De vraag die erachter schuilgaat is hoe betrouwbaar en integer mensen zijn als er maskers
afgezet worden. En als er misstanden aan het licht komen, wat doe je dan? Aan de kaak
stellen, of niet?
Voor wie dit boek bestemd is
Schrijven is
een afgesloten huis is bestemd voor twee
doelgroepen. Ten eerste collega-schrijvers, zowel beginnend als gevorderd. Schrijvers
kunnen hun manier van werken spiegelen aan de mijne. Ik wil hiermee niet beweren dat ik de
perfecte werkmethode heb ontdekt die anderen blindelings kunnen navolgen. Dit is niet de
heilige graal op schrijfgebied. Hoewel ik bij elk boek in grote lijnen dezelfde werkwijze
hanteer, kan ik elke keer toch anders te werk gaan.
Het ontwikkelingsproces wordt mede beïnvloed door boeken over
het schrijversvak. Door de jaren heen heb ik tientallen van dergelijke boeken gelezen en
ik zal in deze uitgave regelmatig naar een aantal daarvan verwijzen. Ik kan uiteraard die
boeken van harte aanbevelen. Omdat ik zelf veel heb geleerd van anderen en dat nog steeds
doe, hoop ik dat anderen op hun beurt nu iets van mij opsteken. Het komt ongeveer neer op
wat Elizabeth George aangeeft in haar boek Wie schrijft
: Ik kan je
alleen vertellen wat ik geloof, wat ik doe, en wat het resultaat ervan is. Om kort te
gaan, ik kan je slechts mijn eigen proces duidelijk maken en je aanmoedigen je eigen
methode te ontwikkelen.
Ten tweede is dit boek bestemd voor mijn lezers. Voor hen is dit
een persoonlijk verslag dat laat zien onder welke omstandigheden Een afgesloten huis
ontstond. Het gaat over mij mijn werk en leven en over de wisselwerking
tussen mijn leven en het verhaal, het autobiografische element daarin, want het gaat onder
andere over een van de meest doortrapte mensen die ik ooit tegenkwam. Een ontdekking die
ik deed toen het masker van deze persoon afging. Ik laat zien hoe persoonlijke ervaringen
invloed hebben op de verhaalontwikkeling.
En eigenlijk schrijf ik dit ook voor mezelf, zodat ik het
creatieve proces beter ga begrijpen, om als schrijver nóg beter te worden.
Ik neem in dit boek geen blad voor de mond. Schrijf onbeschaamd,
adviseerde literair agent Paul Sebes in zijn boek Bestseller, en dat is precies
wat ik ga doen. Ik ga dingen schrijven die me niet door iedereen in dank zullen worden
afgenomen. Er komt vuile was in de buitenlucht te wapperen, en ik zal het een en ander
onthullen over het leven dat ik leid. Ik zal uiteindelijk zelfs vertellen wat mijn inkomen
is. Maar dat alles is nodig om te laten zien onder welke omstandigheden Een afgesloten
huis tot stand kwam, en om te tonen wat het betekent om als onbekende schrijver bij
een kleine uitgever aan de weg te timmeren.
Ik zal een greep doen uit de vele teleurstellingen en
tegenslagen. Ik zal mijn onzekerheid laten zien. Mijn angsten. Mijn frustratie. Mijn
woede. En dan zijn er nog mijn moeilijkere momenten, vooral op het eind als het manuscript
naar de uitgever is verzonden en ik in een
gat
val.
Iedereen kent de succesnummers in de boekenwereld zoals Saskia
Noort, Esther Verhoef en Charles den Tex. Hun boeken liggen in dikke stapels in de
winkels, en media besteden volop aandacht aan hen. Het lijkt bijna vanzelfsprekend om dat
te bereiken. De werkelijkheid is anders, en dat laat ik zien. Onder de toplaag zitten heel
veel auteurs die met frustraties rondlopen omdat ze nauwelijks erkenning krijgen, en
vrijwel geen publiciteit. Slechts weinigen krijgen de kans door te dringen tot de top.
Ik schrijf dit niet om zielig te doen, al gaat het ook over
zelfmedelijden en lijkt het soms een klaagzang. De opzet is om een realistisch beeld te
geven van mijn leven als schrijver. De vraag is echter hoe ik met de vele teleurstellingen
omga. Leg ik het hoofd in de schoot, dan is het inderdaad zielig, en bedel ik om
medelijden. Of knok ik door? Ik kies voor het laatste, en daarover gaat dit boek ook: de
strijd om het bestaan. Ik denk dat aspirant-schrijvers na lezing zich nog eens op het
achterhoofd zullen krabben en zich afvragen of het leven dat ik beschrijf voor hen is
weggelegd. Schrijven is
een afgesloten huis zal ontnuchterend werken.
Maar het is niet alleen maar kommer en kwel. Om het boek luchtig
te houden, kom ik ook met een paar grappige anekdotes.
Over de inhoud
Een schrijver is in mijn optiek architect, hoofdaannemer en onderaannemers
in één. Het verhaal is een bouwwerk dat ontworpen, gebouwd en afgewerkt wordt en dat op
een dag opgeleverd moet worden aan degene die het gaat exploiteren: de uitgever. Hiermee
heb ik de drie fasen benoemd die het ontwikkelingsproces bij mij doorloopt tot het verhaal
geschikt is voor gebruik: de voorbereiding (fase I), het schrijfproces (fase II) en de
afwerking (fase III). Na de introductie volgen drie hoofdstukken waarin ik deze fasen
beschrijf.
Elke fase heeft eigen kenmerken die verwoorden wat schrijven is.
Ongetwijfeld ben je bekend met de cartoons Liefde is
die oorspronkelijk
bedacht werden door Kim Casali. Daarin verbeeldt zij met een simpel tekeningetje een
kenmerk van de liefde tussen een jongetje en een meisje. In dit boek zal ik elk kenmerk
van het ontwikkelingsproces van Een afgesloten huis aanduiden met een kreet die
begint met schrijven is
. Voorbijkomen onder andere schrijven is
studeren, schrijven is jongleren, schrijven is asociaal en
schrijven is frustrerend. Onderwerpen die in de drie hoofdstukken aan de orde
komen, zijn onder andere het gebruik van perspectief, interpunctie, en het opbouwen van
dialogen. De tekst is doorspekt met praktische tips en adviezen gebaseerd op bijna een
kwart eeuw ervaring.
Een belangrijk onderdeel van het leven van een relatief onbekende
schrijver, is de promotie. Terwijl grote uitgeverijen alles tot in de puntjes verzorgen
voor hun successchrijvers, van interviews tot signeersessies, geldt dat voor de meeste
auteurs niet. Om je boek onder de aandacht te krijgen moet je hard werken. Na de drie
hoofdstukken over het ontwikkelingsproces van het boek zal ik dan ook uitgebreid stilstaan
bij de promotie: wat doe ik en wat zijn daarvan de resultaten? Tenslotte zal ik in het
nawoord terugblikken én stilstaan bij mijn toekomst als schrijver.
Elk boek moet mij een stap verder brengen naar het doel dat ik
voor ogen heb. Wat dat doel is, zal ik in de introductie duidelijk maken. De vraag die mij
bezighoudt en die ik in het nawoord hoop te beantwoorden, is: zal ik slagen? Zowel in het
hoofdstuk over de promotie als in het nawoord zal ik mijn persoonlijke ervaring plaatsen
in een breder kader, namelijk de ontwikkelingen in boekenland.
Ter aanvulling heb ik ook nog een aantal bijlagen die voor een deel aansluiten bij mijn
werkwijze, te beginnen met een hoofdstuk waarin ik algemene schrijftips geef die
aansluiten bij mijn methode. Daarop volgt een zeer uitgebreide bijlage waarin ik twintig
specifieke verhaaltechnieken beschrijf die ik in Een afgesloten huis en andere
boeken heb gebruikt, en geef ik voorbeelden van hoe ik elke techniek heb toegepast. Ik
bespreek onder andere de cliffhanger, gelaagdheid, de versluiering, de zichzelf
versterkende herhaling, de mystificatie, de illusie en het dilemma. Deze en dertien andere
verhaaltechnieken helpen mij om mijn verhalen meeslepender en spannender te maken. De
voorbeelden zijn het best te begrijpen als je de voorgaande hoofdstukken hebt gelezen,
zodat je de context ervan kent.
Een andere bijlage is gewijd aan de vijf niveaus waarop je,
volgens mij, een boek kunt beoordelen: het hartsniveau, het niveau van de verbeelding, het
thematische niveau, het esthetische niveau en het rationeel/analytische niveau. Als
schrijver moet je je eigen balans vinden voor wat betreft deze niveaus. Doe je dat niet,
dan kun je weleens een blinde vlek hebben. Met de bijlage over de blinde vlek wil ik
schrijvers daarvan bewust maken.
In het ontwikkelingsproces komt het voor dat scènes tijdens de
afwerkingsfase het veld moeten ruimen. Twee zogeheten verwijderde scènes zijn ook terug
te vinden in de bijlagen.
Daarnaast sta ik in de bijlagen ook stil bij de promotie. Om te beginnen met een
uitgebreide bijlage met tien tips om een boek te promoten. Deze tips zijn gebaseerd op
jarenlange ervaring, waarbij er geleerd kan worden van mijn successen én van de fouten
die ik maakte. Ze zijn vooral interessant voor schrijvers bij kleine uitgeverijen, of die
bij een grote uitgeverij zitten die hen weinig promotionele steun verleent. In aanvulling
daarop heb ik bijlagen met het landelijke persbericht en een interview dat mijn uitgever
erbij sloot.
Deze uitgave bevat verder de zogeheten bronnen van inspiratie.
Deze bronnen zijn bijvoorbeeld boeken over het schrijversvak, andere informatieve boeken
en romans, films en internetsites die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van Een
afgesloten huis, de promotie en dit verslag over de totstandkoming van mijn thriller.
Tot slot kom ik met het overzicht van mijn boeken en de bijbehorende flapteksten.
Hoe dit boek gelezen moet worden
Dit boek is dus een autobiografische momentopname van mijn leven en werk.
Door de combinatie van de theorie van het schrijven, de toepassing daarvan en een
beschrijving van mijn leven zal dit boek de ene keer zich laten lezen als een informatief
boek met veel zakelijke details en adviezen, de andere keer als een persoonlijk verslag
dat doortrokken is van emoties. Dat levert grote verschillen op in toon en stijl. Hoewel
ik me bewust ben van dat nadeel, kies ik toch voor die combinatie omdat het een
totaalbeeld geeft van mijn leven als schrijver, al blijft het een momentopname.
Al in de introductie zet ik bepaalde verhaallijnen uit die daarna
een rol spelen. Je kunt dit boek daarom het best integraal lezen, dat wil zeggen, van
begin tot eind. Doe je dat niet, dan zul je in latere hoofdstukken zaken tegenkomen die
terugverwijzen naar wat eerder aan bod is geweest.
Je zult bijvoorbeeld je wenkbrauwen fronsen als ik in de bijlage
met algemene schrijftips beweer dat je naar de ballen van andere schrijvers moet kijken.
Stel je voor, het zou leiden tot aanranding van mijn mannelijke collegas! Om dat te
voorkomen raad ik aan eerst de introductie door te nemen, want daarin zet ik al de eerste
verhaallijnen van dit boek uit, en vervolgens de rest.
Deze uitgave kun je lezen zonder Een afgesloten huis
gelezen te hebben, al is het wel een pré. Vanzelfsprekend bevat Schrijven is
een afgesloten huis belangrijke informatie over mijn achtste thriller. Feitelijk kom
ik met aanwijzingen waardoor ik het antwoord op de centrale vraag geef. Na dit verslag zul
je daarom nooit meer onbevangen tegen Een afgesloten huis aankijken. Aan de
andere kant kan ik me daardoor voorstellen dat je na lezing van dit boek het verhaal
intensiever zult beleven, omdat je oog krijgt voor het autobiografische element en de
verschillende verhaallijnen en technieken waar je anders overheen zou lezen.
Hoe dan ook: dit is mijn verslag. Het zal afwisselend boeiend,
leerzaam, vermakelijk, schokkend en inspirerend zijn.
Doorn, 16 maart 2013
Benieuwd naar Schrijven is... een afgesloten huis? Bestel dan
de paperback of het e-book bij de plaatselijke boekhandel of bij de
webwinkels:
Paperbackeditie - 22,95 euro (315 pagina's) AKO.nl | BLZ.nl | Bol.com | Bruna.nl | Cosmox.nl | ECI.nl | Libris.nl | Readshop.nl | VanStockum.nl | Cosmox.be | ECI.be | Standaardboekhandel.be
E-book - 9,95 euro AKO.nl | Bol.com
| Bruna.nl | Cosmox.nl | ECI.nl | Readshop.nl | VanStockum.nl | Cosmox.be | ECI.be | Standaardboekhandel.be
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere nog leverbare boeken van misdaadauteur M.P.O. Books |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij verstek veroordeeld (2004) Bestellen bij: AKO, BLZ, Bol.com,
Bruna.nl, Cosmox.be, Cosmox.nl, ECI.be, ECI.nl, Libris.nl, Noord Nederlandse Boekhandel, Proxisazur.be, Standaard Boekhandel, The read shop, Van Stockum, Wohi |
De blikvanger (2010)
Bestellen bij: AKO, BLZ, Bol.com,
Bruna.nl, Cosmox.be, Cosmox.nl, ECI.be, ECI.nl, Libris.nl, Noord Nederlandse Boekhandel, Proxisazur.be, Standaard Boekhandel, The read shop, Van Stockum, Wohi |
De laatste kans (2011)
Bestellen bij: AKO, BLZ, Bol.com, Bruna.nl,
Cosmox.be, Cosmox.nl, ECI.be, ECI.nl, Libris.nl, Noord Nederlandse Boekhandel, Proxisazur.be, Standaard Boekhandel, The read shop, Van Stockum, Wohi |
Dodelijke hobby (2011)
Bestellen bij: AKO, BLZ,
Bol.com,
Bruna.nl, Cosmox.be, Cosmox.nl, ECI.be, ECI.nl, Libris.nl, Noord Nederlandse Boekhandel, Proxisazur.be, Standaard Boekhandel, The read shop, Van Stockum, Wohi |
De dood van Callista de Vries (2012) Bestellen bij: AKO, BLZ, Bol.com,
Bruna.nl, Cosmox.be, Cosmox.nl, ECI.be, ECI.nl, Libris.nl, Noord Nederlandse Boekhandel, Proxisazur.be, Standaard Boekhandel, The read shop, Van stockum, Wohi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schrijver
M.P.O. Books |
|
|
M.P.O. Books (Marco) debuteerde in 2004 met Bij verstek veroordeeld dat door
de Detective- en Thrillergids van Vrij Nederland werd onthaald als een van de nieuwe
Nederlandstalige topthrillers. Grote bekendheid verwierf hij met het e-boek Dodelijke
hobby (2011) dat inmiddels meer dan 110.000 keer is gedownload. Zijn boeken maken
deel uit van een serie over het rechercheteam van district Heuvelrug. Een afgesloten
huis is het achtste deel. De boeken van M.P.O. Books komen uit bij uitgeverij De Leeskamer.
Meer informatie is te vinden op mpobooks.nl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Disclaimer:
EenAfgeslotenHuis.nl is een fictief werk. De roman en alle content van deze website -
inclusief nieuwsberichten - zijn ontsproten aan de fantasie van schrijver M.P.O. Books. |
|
|
|
|
|